Opening Keti Koti 2026

Opening Keti Koti 2026

31 mei 2026
14.00 - 19.00

De Keti Koti Maand 2026 wordt officieel geopend met een inhoudelijk en cultureel programma waarin het jaarthema centraal staat. De opening markeert het begin van de maand en geeft richting aan de activiteiten die volgen. Het programma start met een traditioneel plengoffer, uitgevoerd door Gina Avans, als eerbetoon aan de voorouders. Aansluitend verzorgen de voorzitter van het comité en de wethouder een korte toespraak. Daarna volgt een gesprek met schrijver Henna Goudzand over haar boek ‘De geur van bruine bonen’, waarin intergenerationele overdracht en herinnering centraal staan.

Spoken word door Ishfarah Esseboom en een theatrale monoloog van Noni Kooiman verbinden persoonlijke verhalen aan de geschiedenis van de Surinaamse keuken en de bredere maatschappelijke context. Na het plenaire programma is er ruimte om in de foyer met elkaar in gesprek te gaan en de verbindende kracht van eten te ervaren. Er worden bruine bonen met rijst en gemberbier geserveerd, om het thema van de Keti Koti maand 2026 gelijk op een tastbare manier te proeven!

Locatie van activiteit: